Op mijn ochtendwandeling liep ik terug door mijn dorp. Bouwers zetten de kerktoren in de steigers. Ik bleef staan kijken. Ze deden precies wat ik ook doe, al restaureer ik geen kerken maar organisaties.
De steigers kwamen aan de buitenkant van de kerk. De bouwers werken van de grond stapsgewijs naar boven. Daarna gaan ze binnen verder.
Voor een internationaal bedrijf schreef ik onlangs een strategische plan: een nieuwe groeistrategie voor een bestaande productgroep. Eerst analyseerde ik de externe markt, de markten waarin het bedrijf wilde werken en de andere partijen in die markten – opdrachtgevers, inkopende en verwerkende partijen. Pas daarna spiegelden we deze informatie aan de interne bedrijfsmogelijkheden in management, marketing en verkoop. En natuurlijk vertaalden we de analyse in specifieke plannen voor management, sales en marketing, en een implementatieplan met tijdpad.
De bouwers aan de kerk zullen het anders noemen dan ik. Ik heb het over een outside-in concept. Daarmee bouw ik samen met de opdrachtgever eerst steigers om de organisatie heen. Van de grond af naar boven. Pas als dat klaar is gaan we binnen verder.
Dat geeft de grootst mogelijke vrijheid om niet de interne randvoorwaarden leidend te laten zijn, maar de gewenste marktpositie van het bedrijf.
De wens om te groeien is altijd een kwestie van durven veranderen.